Joomla, WordPress of Drupal?
Wat zijn de verschillen tussen Drupal, Joomla en WordPress? En welk open source CMS past het beste bij jou en jouw organisatie?
Als je aan mij vraagt wat op het moment de meest populaire Content Management Systemen (CMS) zijn, dan antwoord ik vol overtuiging: “Joomla, Drupal en WordPress”. Maar welke van deze Open Source CMS-en is het beste?
In grote lijnen lijken de systemen best veel op elkaar. Het zijn alle drie systemen om content te publiceren en te beheren, alle drie worden ze gebruikt door grote vooraanstaande organisaties en alle drie zijn ze gebaseerd op dezelfde techniek, namelijk PHP en MySQL.
Dit zijn enkele punten waarop de systemen NIET onderscheidend zijn, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt:
- Webdesign – De look&feel van de website wordt bepaald door de html/css van de theme of template. Het CMS heeft hier geen enkele invloed op.
- Gebruikersgemak – Wanneer het gaat om artikelen invoeren, verschillende de systemen niet veel van elkaar. Dit komt omdat bij alle drie de CMS-en het mogelijk is om een eigen WYSIWYG (What You See Is What You Get) editor te gebruiken. De WYSIWYG editor bepaalt in grote mate het gebruikersgemak als het gaat om een artikel plaatsen of bewerken. Veel gebruikte editors zijn TinyMCE en CKeditor.
- Snelheid – Alle drie de systemen zijn gebaseerd op dezelfde technieken waarbij caching een groot verschil maakt in de laadtijd van de website. Aangezien Drupal, Joomla en WordPress alle drie caching mogelijk maken (al dan niet via een plugin) is er op dit vlak niet veel verschil.
- Vindbaarheid – Alle drie de systemen bezitten vanuit de basis of via plugins meer dan voldoende mogelijkheden om de website door een SEO (search engine optimization) ringetje te halen. Goede urls, page titels, sitemap xml’s of metatags zijn vrij standaard te creëren in zowel Joomla als Drupal als WordPress.
Maar waar zitten die verschillen dan wel in? Om hier goed inzicht in te krijgen, is het belangrijk iets te weten over het ontstaan en de achtergrond van de systemen.
WordPress
WordPress is in feite gestart als een Blog Systeem. Het is daarom ook gefocust op de basis functionaliteiten: snel en gemakkelijk artikelen plaatsen. Binnen een paar minuten heb je een WordPress online staan en hoef je je eigenlijk alleen nog maar bezig te houden met het schrijven van de content.
WordPress bezit vanuit de basis niet veel opties en maar dit is dan ook de kracht van WordPress. Een webmaster die gewend is aan Drupal, zoekt naar opties in WordPress die er niet zijn en een webmaster die gewend is aan WordPress, moet in Drupal wennen aan de vele opties en instellingen.
Dankzij de plugins die je kunt downloaden voor WordPress, kun je toch je website voorzien van functionaliteiten zoals formulieren of overzichten. Voor de goede plugins moet je betalen maar daar krijg je dan ook meestal support voor terug.
Matt Mullenweg, de bedenker van WordPress, heeft een duidelijke visie. In het kort komt die neer op: less is more. De toevoegingen aan WordPress van de afgelopen jaren zijn dan ook niet echt schokkend of vernieuwend geweest. Ze zijn met name gericht op gebruikersgemak. Neem bijvoorbeeld de onlangs uitgekomen update aan het design van de backend in WordPress 3.8 of het automatisch installeren van updates in wordpress 3.7.
- WordPress is het beste te gebruiken voor: Blog websites, corporate websites en magazine websites.
- WordPress is minder geschikt voor: Websites waarbij bezoekers een account moeten kunnen aanmaken waarin verschillende rollen gekoppeld moeten worden. ( Denk aan een community website / intranet / extranet / klantenportaal ). De core functionaliteit van WordPress is hier niet uitgebreid genoeg voor. Je komt in de praktijk vooral knel te zitten wanneer je een bepaalde rol specieke rechten wilt geven. Denk aan een klantenportaal waarbij klant X niet de facturen van klant Y mag inzien.
- WordPress is qua gebruiksgemak: Erg gemakkelijk. Doordat WordPress vanuit de basis niet veel opties biedt is het invoeren en beheer ervan overzichtelijk. Ook voor de ontwikkelaar is het opzetten van een WordPress website relatief simpel zolang de redactie of eigenaar van de website niet te veeleisend is. Vooral het uitgebreide aanbod van plugins, betaald of gratis, biedt je de optie om de website snel en gemakkelijk uit te kunnen breiden.
Joomla
Begonnen als Mambo in 2000 en later omgedoopt tot Joomla, loopt het langst mee van de drie CMS-en. Lange tijd was het nadeel van Joomla dat de interface nogal rommelig was maar met de komst van Joomla 3 is de interface flink op de schop genomen en oogt deze een stuk overzichtelijker en professioneler. Zie ook: Joomla 3 laat zich van haar mooiste kant zien
Hoewel Joomla niet altijd even overzichtelijk werd ervaren, oogde de interface wel zeer vriendelijk. Dit heeft veel gebruikers over de streep getrokken om het systeem een kans te geven en beter te leren kennen. Joomla heeft hierdoor een grote community om zich heen verzameld en ondanks de sterke afname van Joomla websites, zijn nog er nog steeds veel Joomla fans.
Joomla is op geen vlak onderscheidend van WordPress en Drupal. En dat is waarschijnlijk ook een van de redenen geweest voor de afname van het marktaandeel. Men wil een simpel CMS (WordPress) dat snel is opgezet of een uitgebreid CMS (Drupal) zonder beperkingen. Joomla zit daar eigenlijk een beetje tussenin. Wat misschien ook niet helpt is dat er geen kapitein op het schip is.
Bij Drupal heerst Dries Buytaert en bij WordPress zwaait Matt Mullenweg de scepter. Bij Joomla is het model democratisch en beslissen de core developers als groep wat er moet gebeuren. Dat leidt vaak tot een compromis en niet altijd de beste oplossing. Een voorbeeld hiervan is het update beleid. Van Joomla 1.0.x ging men naar 1.5.x, daarna kwam 1.7.x om opgevolgd te worden door 2.5.x. Niet alleen zit er geen logica in de versie nummers maar had elke nieuwe versie grote consequenties voor website eigenaren terwijl er wezenlijk weinig functionaliteit aan Joomla werd toegevoegd.
- Joomla is het beste te gebruiken voor: Corporate website en magazine websites.
- Joomla is minder geschikt voor: Websites waarbij bezoekers een account moeten kunnen aanmaken waaraan verschillende rollen gekoppeld moeten worden. ( Denk aan een community website / intranet / extranet / klanten portal ).
- Joomla is qua gebruiksgemak: Gemiddeld. De interface is ziet er vriendelijk uit maar sommige onderdelen zijn wat onlogisch en vereisen wat uitleg en gewenning. Als website ontwikkelaar is het de leercurve vergelijkbaar aan die van WordPress.
Conclusie
Bedenk bij de keuze van het CMS goed wat voor een functionaliteit noodzakelijk is voor jouw website. Kort samengevat: wil je een brochure-achtige website of een blog? Dan zijn WordPress of Joomla prima systemen. Wil je een meer uitgebreide corporate website, bijvoorbeeld met een klanten portal of een online magazine met meer mogelijkheden, zoals formulieren of downloads? Of moeten gebruikers, redacteuren, leden, klanten, medewerkers kunnen inloggen en bepaalde rechten of mogelijkheden krijgen? Dan is Drupal de betere keuze.
Heb je vragen over WordPress, Joomla of Drupal? Stel ze dan gerust aan mij!